Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Թոշնող քրիզանթեմ՝ պատմությունը շարունակվելու է

Թոշնող քրիզանթեմ՝ պատմությունը շարունակվելու է
15.06.2017 | 08:45

Ճապոնիայում դեռ երբեք կայսրը հրապարակավ չէր խնդրել խորհրդարանին ու կառավարությանը իրեն հանգստի ուղարկել՝ հրաժարվելով գահից: Ժողովուրդը չի առարկում, բայց տխրում է՝ կայսր Ակիհիտոն շատերի համար հետպատերազմյան Ճապոնիայի խորհրդանիշն է: Ի՞նչ է սպասում Քրիզանթեմե գահին:


235 կողմ, ոչ մի դեմ, հանդիսավոր հայտարարություն՝ «Օրենքն ընդունված է», որին հետևեց նախարարների կաբինետի գլխավոր քարտուղար Յոսիհիդա Սուգիի խոր խոնարհումը: Այսպես հունիսի 9-ին Ճապոնիան հնարավորություն տվեց կայսր Ակիհիտոյին հրաժարվել Քրիզանթեմե գահից՝ արեց նոր դարաշրջան տանող առաջին քայլը: Այդ դարաշրջանը կսկսվի 2019-ի հունվարից, երբ 2018-ի դեկտեմբերին Ակիհիտոն վար կդնի կայսեր տիտղոսը: «Ես հասկանում եմ կարևորությունը, որ այդ օրենքը ստացավ օրենսդիրների 100 տոկոսի հավանությունը, նշանակում է՝ ամբողջ ժողովուրդն աջակցում է»՝ արձանագրեց ստորին պալատի նախագահ Տամադորի Օսիման: Մեկ շաբաթ առաջ փաստաթուղթը հաստատեց ներկայացուցիչների պալատը՝ լիբերալների կուսակցության միայն երկու պատգամավոր ձեռնպահ մնացին՝ բացատրելով, որ անհրաժեշտ չեն համարում հատուկ օրենք ընդունել կայսեր հրաժարականի համար: Ճապոնացիները, ինչպես հարցումներն են վկայում, դրական ընդունեցին խորհրդարանի որոշումը՝ 85 տոկոսը կողմ էր, որ կայսերը հանգստի գնալու հնարավորություն տրվի: Շագանակագեղձի քաղցկեղ ունեցող և սրտի ծանր վիրահատություն տարած 83-ամյա Ակիհիտոն ինքն է խնդրում՝ ազգին ուղղված հեռուստաելույթում նա հայտարարեց, որ առողջական վիճակը թույլի չի տալիս արժանավորինս կատարել իր պարտականությունները: Մոլորակի բնակչության մեծ մասի համար արտառոց ոչինչ չի կատարվել՝ տարեց մարդը ուզում է հանգստի գնալ, բայց Ճապոնիայի համար դա իսկական ցնցում է՝ 200 տարի ոչ մի կայսր այդ քայլին չէր դիմել:


Կային ժամանակներ, երբ Ճապոնիայի կայսրերը հրաժարականը համարում էին ժառանգորդին գահը փոխանցելու սովորական ճանապարհ: Կայսերական տունը իր պատմության մեջ բազում վերելքներ ու վայրէջքներ է ապրել` VII-VIII դարերում կլաններից մեկի առաջնորդները միավորեցին երկիրը և դարձան լիիշխան տիրակալներ, հընթացս իբրև պետական կրոն հաստատելով սինտոիզմը՝ արևի բարձրագույն աստվածուհի Ամատերասուի պաշտամունքով: Ճապոնիայի կայսրերը միաժամանակ անսահմանափակ սյուզերեններ ու քահանայապետեր էին՝ իրենց տոհմը հասցնելով Ջիմուին՝ աստվածուհու ծոռի ծոռանը: Ճապոնացիների սերունդներ էին ծնվում ու մեռնում՝ իմանալով, որ իրենց երկիրը կառավարում է աստծո ուղիղ ժառանգը, որ տիրում էր երեք մեծ գանձերի՝ սուրբ հայելուն, սրին ու յաշմայե մանյակին:
Ամեն ինչ փոխվեց XIII դարում, երբ իշխանությունն իրենց ձեռքը վերցրին սյոգունները՝ տաղանդավոր հրամանատարներ՝ ազդեցիկ տոհմերից: Կայսերը թույլատրվեց գահակալել, բայց ոչ իշխել: Նա պահպանեց սրբազան նշանակությունը, բայց իշխանությունն անցավ սյոգուններին: Այդ շրջանում կայսրերը կամ երիտասարդ մեռնում էին, կամ հրաժարվում գահից: Սահմանվել էր հատուկ տիտղոս՝ դադձյո տենո՝ գահը զիջած կայսր: Առավել հաճախ նախկին կայսրերը գնում էին բուդդայական մենաստաններ՝ կյանքի մնացած հատվածը նվիրելով կատարելության հասնելու փորձերին: Կամ հեռանում էին իրենց համար հատուկ կառուցված պալատներն ու դաստակերտները, ուր ապրում էին ձևական մեկուսացման մեջ՝ ակտիվորեն ազդելով քաղաքականության վրա: Ճապոնական պատմությունը հաշվել է 62 դադձյո տենո: Այդպես շարունակվեց մինչև 1868-ը, երբ կայսրերը, ազնվականների մի մասի օգնությամբ, որ դժգոհ էին սյոգունների կառավարումից ու հույս ունեին շահել հեղաշրջումից, վերադարձրին իշխանությունը: Այդ իրադարձությունը կոչվեց Մեյձի: Սյոգունատը վերացվեց, վերականգնվեց կայսերական ուղիղ կառավարումը: Կայսեր իրավունքները, ձևականորեն արձանագրված Սահմանադրության մեջ, փաստացի, անսահման էին: Կայսրը գործադիր իշխանության ղեկավարն էր ու գերագույն գլխավոր հրամանատարը, կարող էր լուծարել խորհրդարանը կամ առանց նրա օրենքներ ընդունել: Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ժամանակ կայսրը՝ տիրակալ ու սինտոիստ քահանայապետ, ճապոնացիների համար հաղթանակի նկատմամբ անսահման հավատի խորհրդանիշ էր: Նրա անունով զինվորները ինքնասպան բանզայ-գրոհների էին գնում, իսկ կամիկաձեները իրենց ինքնաթիռներն ուղղում էին թշնամու նավերի վրա: Բայց սրբազան անունը Ճապոնիային չփրկեց պարտությունից:
«Մեր և մեր ժողովրդի կապերը միշտ կառուցվել են փոխադարձ վստահութան ու նվիրվածության վրա ու կախված չեն ինչ-որ առասպելներից ու լեգենդներից: Նրանք չեն որոշվում պատկերացումներով, որ կայսրը իբր աստվածային ծագում ունի, իսկ ճապոնացի ժողովուրդը մյուս ռասաներին գերազանցում է ու կոչված է համաշխարհային գերիշխանության»՝ ասաց կայսր Հիրոհիտոն իր հպատակներին 1946-ի հուվարի 1-ին:

Ճապոնիան ավերակների մեջ էր, երկիրն օկուպացրած ամերիկացիները լրջորեն քննարկում էին կայսերական իշխանության վերացման հարցը: Ի վերջո, որոշվեց, որ կայսրը հրապարակավ հրաժարվում է իր աստվածային ծագումից: Այդ ելույթից հետո, որ ստացավ «Մարդկային էության հռչակագիր» անվանումը, 70 տարի վիճում են: Ամերիկացիները համարում են, որ կայսրը խոստովանեց, որ ինքը սովորական մարդ է և չի սերում Ամատերասու աստվածուհուց, ճապոնացիները կարծում են, որ Հիրոհիտոն պարզապես հայտարարեց, որ ինքն աստված չէ: 1947-ի Սահմանադրությամբ պետության ղեկավարը վերածվեց երկրի խորհրդանիշի՝ կորցնելով պետական կառավարմանը միջամտելու իրավունքը (հենց այդ պատճառով ներկա կայսրը չի կարող պարզապես գահից հրաժարվել՝ պետք է ստանա խորհրդարանի ու կառավարության հավանությունը): Սահմանադրության մեջ բազում սողանցքեր կան, որոնք թույլ են տալիս կայսրին ցանկացած պահի արգելափակել կառավարության կամ խորհրդարանի որոշումը: Գլխավորը, որ նա իր պարտականությունները կատարում է ցմահ: Բոլոր այդ սողանցքերը ոչ նախկին, ոչ ներկա կայսրը ոչ մի անգամ չեն օգտագործել: Կայսր Ակիհիտոն, որ գահակալում է միայն 1989-ից, հետպատերազմյան Ճապոնիայի իսկական մարմնացումն է: Նա մեծացել է ամերիկացի դայակի հոգածության տակ, նրա շնորհիվ սովորել է անգլերեն և ծանոթացել արևմտյան մշակույթին: 1959-ին գահաժառանգ արքայազնը ամուսնացավ Միտիկո Սյոդեի հետ՝ ջրաղացպան բիզնեսմենի դստեր, որ հասարակ ծագում ուներ: Բազում դարեր Ճապոնիայի կայսրերն ամուսնանում էին միայն բարձրատոհմիկ կանանց հետ: Երիտասարդ արքայազնի պատմությունը, որ հանուն սիրո մարտահրավեր նետեց զառամյալ ավանդույթներին, նվաճեց ճապոնացիների սրտերը:

Օրինակելի ընտանեկան զույգ լինելով՝ նրանք անձամբ էին դաստիարակում երեխաներին՝ չդիմելով դայակների օգնությանը: Միտիկոն իր ձեռքով էր պատրաստում նրանց դպրոցական նախաճաշերը, պարբերաբար այցելում էր ամուսնու ծնողներին: Երբ հայտնի դարձավ կայսեր հրաժարականի ցանկությունը, BBC-ի թղթակիցները հարցում անցկացրին Տոկիոյի փողոցներում: Մարդիկ իրենց կայսեր մասին խոսում էին ջերմությամբ ու խոստովանում էին, որ դժվարությամբ են պատկերացնում կյանքն առանց նրա: Քրիզանթեմի գահի ապագան հիմա վտանգված է: Գործող Սահմանադրությամբ՝ կայսեր իրավահաջորդը կարող է ընտրվել միայն տղամարդկանցից: Քիչ է, որ կանայք իրավունք չունեն գահը ժառանգելու, ամուսնանալով սովորական մարդկանց հետ՝ նրանք կորցնում են իրենց տիտղոսը: Այդպես եղավ Ակիհիտոյի դստեր՝ Սայակոյի և թոռնուհու՝ Մակոյի դեպքում: Կայսրը երկու որդի ունի՝ ավագը՝ Նարուհիտոն և կրտսերը՝ Ֆումիհիտոն, բայց միայն մեկ թոռ՝ 10-ամյա Հիսահիտոն: Նա էլ կժառանգի Քրիզանթեմե գահը, եթե Նարուհիտոն հանկարծ ժառանգ չունենա, որ քիչ հավանական է՝ նա 57 տարեկան է, իսկ տիկինը՝ Մասակոն, 53: Գահի փոխանցման գործող կարգով մեծ է վտանգը, որ կայսրերի շարքը կարող է հատվել՝ Հիսահիտոն արական սեռի միակ ժառանգն է երրորդ սերնդում և եթե նա որդիներ չունենա, դինաստիան ավարտվում է:
2000-ականի սկզբին, վարչապետ Ձյունիտիրո Կոիձումիի օրոք կառավարությունը հարց բարձրացրեց ժառանգորդության կարգը փոխելու մասին՝ թույլ տալով գահը փոխանցել նաև կանանց: Բայց Սինձո Աբեն, ստանձնելով իշխանությունը, առաջարկը հետ վերցրեց: Փորձագետները կարծում են, որ չէր ուզում կորցնել սեփական կուսակցության պահպանողականների աջակցությունը: Երկու սերունդ հետո դինաստիայի ճակատագիրը նորից կարող է օրակարգում հայտնվել:

Lenta.Ru


Հ.Գ. Դարերն ու մարդիկ՝ աստվածների ու իրականության մեջ: Կայսր Ակիհիտոն դեռ մեկ տարի ունի գահը հանձնելու, նա կժառանգի Քրիզանթեմի գահը ավա՞գ, թե՞ կրտսեր որդուն, որ 10-ամյա Հիսահիտոյի հայրն է: Պատմությունը շարունակվում է և պետք չէ կասկածի տակ առնել Հիսահիտոյի թագաժառանգ արքայազն ունենալու երջանկությունը: Սինձո Աբեն էլ հավերժական վարչապետ չէ, անհրաժեշտության բերումով կարող են և գահը կայսրուհուն ժառանգելու իրավունք տալ: Ծագումով ճապոնացի մեծ փիլիսոփաներից մեկը՝ Ֆրենսիս Ֆուկույաման քառորդ դար հետո ընդունեց իր սխալը՝ պատմությունը չի ավարտվում: Ցանկացած ավարտ նորի սկիզբ է:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3640

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ